Korai idegennyelv-oktatás jelentősége Európában
2005.11.22-én hozta nyilvánosságra az Európai Közösségek Bizottsága az Európai Tanács, az Európai Parlament, a Gazdasági és Szociális Bizottság és a Régiók Bizottsága részére megfogalmazott közleményét „Új keretstratégia a többnyelvűség ösztönzésére” címmel.
Ebben a Bizottság, az Uniós többnyelvűséggel kapcsolatos célkitűzéseit többek között a nyelvtanulás ösztönzésében és a nyelvi sokféleség támogatásában fogalmazta meg.
„A többnyelvű társadalom” c. fejezet nyelvtanulással kapcsolatos részében a közlemény hivatkozik egy olyan ülésre, ahol markánsan megfogalmazódott az egyéni többnyelvűség növelésének szükségessége az uniós államokban. Ennek érdekében szükség van az idegen nyelv tanulásának korai kezdésére.
A korai idegennyelv-tanítás napjainkra a nyelvoktatás egyik legdinamikusabban fejlődő területe lett. Az „Oktatás és képzés 2010” folyamat keretében létrehozott idegen nyelvekkel foglalkozó szakértői csoport a tagállamok részére készített ajánlásokban, a kora gyermekkorban megkezdett nyelvtanulást kiemelt fejlesztési szegmensként jelöli meg.
Magyarok idegennyelv-ismeretéről készült felmérés
Az Európai Unió statisztikai hivatala nemrégiben közzétett felmérése szerint, a 25 és 64 év közötti magyarok jelentős hányadának, 74,8 százalékának semmilyen idegennyelv-ismerete nincsen. A tanulmány rámutat, hogy a közösségen belül ez az egyik legrosszabb érték Románia 75, illetve Törökország 75,5 százalékos mutatója után.