Hocus-Lotus módszer
Az elmúlt években több olyan módszertani útmutató született a világon, amelyek a kisgyermekek nyelvi fejlődését szolgálják.
Ezek közül jelentős eredményeket ért el több éves kutatómunkája során, Prof. Traute Taeschner, a római La Sapiensa Egyetem tanárának szakmai vezetésével kidolgozott Hocus és Lotus módszer. A projektsorozatot anyagilag több szervezet támogatta, többek között az Európai Unió Leonardo és Socrates programja, az olasz Oktatási Minisztérium és Bolzano autonom tartomány. A módszer „tananyagát” képező rajzfilmsorozatot több díjjal is jutalmazták különböző fesztiválokon.
A módszer főhősei Hocus és Lotus, a két kis dinoszaurusz-krokodil keverék mesealak.
Kettőjük történeteinek közvetítésével ismerkedik meg a gyermek az adott idegen nyelvvel.
Mivel ebben az életkorban nem tudatos tanulásról van szó, hanem élményszerű tapasztalatszerzésről, a módszer kidolgozóinak elsősorban az volt fontos, hogy a történetek tartalma megfeleljen a korosztály érdeklődésének.
Ezzel a módszerrel tanulva lehetőség nyílik rá, hogy az anyanyelv elsajátításához hasonlóan, szituációba ágyazva, mondatok, dialógusok segítségével ismerkedjenek az idegen nyelvvel.
A képzés elméleti háttere a narratív pszichológiára épül. A módszer alapja az a felismerés, hogy a nyelvelsajátításban fontos szerepet játszanak a hétköznapi rutinok, az állandóan ismétlődő jelenetek.
A foglalkozás lényeges eleme, hogy a gyermekek a tanár vezetésével, gesztusokkal, mimikával és mozgással kísérve eljátszanak egy-egy narratív történetet, amelyet aztán még énekléssel, közös történetmeséléssel, rajzfilm megtekintésével ismételten feldolgoznak. A kellő számú ismétlés így biztosított egy foglalkozáson belül is, majd ugyanannak a történetnek az ismétlésére kb. 15 alkalommal van szükség a megfelelő elsajátítás érdekében. Ezután kerül csak sor a következő epizódra.
A 3-8 éves korosztály számára kidolgozott tananyag lehetővé teszi nagyobb létszámú – akár 15-20 fős – óvodai csoportok eredményes nyelvoktatását is.
A módszer eredményességét vizsgálta és igazolta az Olaszországban 120 pedagógus részvételével végzett, három évig tartó kutatás, amelynek eredményeit The Magic Teacher. Learning foreign language at nursery school címen, 2005-ben tettek közzé.
A fenti tartalom alapjaként a www.hocus-lotus.hu oldal írásai szolgáltak.